top of page

כתיבה אישית

החלטת לכתוב טקסט אישי או משפחתי – מה מיוחד בטקסטים אישיים, מאיפה מתחילים ומה כדאי לעשות כדי לגשת אל הטקסטים האלה בצורה מעמיקה?

מוזמנים לקרוא את העצות, לכתוב ולשלוח אליי.


הפוסט הזה עוסק בנושאים משפחתיים-אישיים ומתאים קצת פחות לבעלי עסקים. אם אתם מתעניינים בכתיבה לעסקים, אני מזמינה אתכם כן לקרוא ולראות איפה אתם יכולים להשתמש בעצות שלי לכתיבה על נושא אישי גם בהיבט של הכתיבה לעסק. אם פחות מתאים, מוזמנים לדלג לפוסט אחר.

יאללה, נקפוץ למים של הסיפורים המשפחתיים והאישיים. שלוש עצות זהב לכתיבת סיפורים אישיים.

מאיפה מתחילים לכתוב את הסיפור המשפחתי שלכם?

בכל אחד מאיתנו טמון סיפור משפחתי. שורשיו של הסיפור המשפחתי שלנו נטועים עוד שנים ארוכות לפני שנולדנו, הסיפור ממשיך דרך המשפחה והילדות שלנו וגדל איתנו לאורך השנים.

בין אם הגעתם לגיל שמונים ואתם רוצים לספר את כל קורות חייכם כדי לשמר אותו, ובין אם אתם צעירים שמרגישים צורך לבטא את מה שחוויתם במסגרת המשפחתית במילים - הסיפור המשפחתי שלנו הוא חלק מרכזי בנו ושווה לכתוב עליו.

להתחיל בפרט קטן וממנו למשוך את חוט הזיכרון

אז מאיפה מתחילים? לאוו דווקא מההתחלה. לא חייבים לספר את הסיפור המשפחתי בצורה כרונולוגית. אם אתם לא יודעים מאיפה להתחיל, ההמלצה שלי היא ללכת דווקא לפרטים הקטנים. נסו להיזכר במשחק שאהבתם בילדות, באדם אחד שגרם לכם להרגיש מיוחדים, בחבר ילדות אחד שנשאר בלב שלכם למרות שלא נשארתם בקשר.

סיכוי גדול שאם תתחילו לכתוב על משהו קטן, חוט הזיכרון ימשוך אתכם לכתוב עוד. אם בחרתם לעקוב אחרי כמה חוטי מחשבה, לכתוב טקסטים קצרים על תקופות שונות בחיים שלכם או על פינות שונות בחדרי הזיכרון, תמיד תוכלו אחר כך לעשות סדר בטקסטים - לשים את הכותרות על פתקים על רצפת החדר ולחשוב באיזה סדר כרונולוגי או אחר אתם בוחרים לסדר את כל הטקסטים לכתיבה אחידה ארוכה יותר.

אני אישית אוהבת גם לקרוא וגם לכתוב טקסטים שקופצים בין תקופות - שהדמות בהם נזכרת בתקופה כלשהי ואחר כך יכולה לקפוץ עוד אחורה בזמן. אחד הדברים שאני הכי אוהבת בקריאה, הוא שסיפורים שונים שהתרחשו לאורך הטקסטים מגיעים להשלמה ולחיבור בהמשכו. אני יודעת שלא כל הקוראים והכותבים אוהבים את הסגנון הזה, אבל אם יכולתי לבחור שאיפה שלי בכתיבת פרוזה - זו השאיפה שלי - לחבר קצוות בטקסט בצורה מפתיעה ומעניינת.

הגישה השכלתנית

אם מחליטים לכתוב את הסיפור המשפחתי בצורה מסודרת, אפשר כמובן לתכנן את התקופות מראש - לחשוב על ציר הזמן שאתם רוצים לספר בסיפור. אפשר לכתוב ראשי פרקים תקופתיים: על הילדות, על גיל הנעורים, על הבגרות. אפשר גם לכתוב ראשי פרקים שעושים בנושאים שונים שרלוונטיים לסיפור האישי שלכם: לימודים, עבודה, אהבות, זוגיות, משפחה, מאורעות מרכזיים. בכל מקרה, גם אם אתם מעדיפים את השיטה השכלתנית בתכנון הסיפור המשפחתי, אחרי שאתם כותבים את ראשי הפרקים הייתי ממליצה לחזור לשיטת הפרט הקטן. לדוגמא, אם אתם מתחילים לכתוב על תקופת בית הספר בחרו להתחיל את הסיפור דווקא מפינה אהובה בחצר בית הספר, במשחק שאהבתם לשחק בהפסקה, בטקס שנחרת בזיכרונכם או בשולחן שלכם בכיתה. הצעות כאלו, לנקודות קטנות וכביכול לא משמעותיות עשויות לקחת אתכם לסיפורים גדולים.

האם אתם יודעים הכל על הסיפור המשפחתי שלכם?

אם מדובר בסיפור בגוף ראשון, הסיפור שלכם בלבד בלי הרקע המשפחתי, לא תצטרכו לעשות הרבה מחקר. אם אתם רוצים להרחיב את היריעה להיסטוריה המשפחתית, אני ממליצה לעשות מחקר תקופתי וללמוד מעבר לסיפור המשפחתי האישי שלכם גם את התקופה שעליה אתם כותבים. כמובן שאם אתם כותבים סיפור משפחתי של המשפחה הרחבה או סיפור שמתרכז בבן משפחה אחר, תצטרכו לעשות מחקר עומק ולהבין את הסיפור האישי של כל הדמויות שאתם לא מכירים בגוף ראשון - כדי שתוכלו לכתוב אותן בצורה אמינה בדיוק כפי שהייתם כותבים את עצמכם.

הקסמים שמתרחשים כשכותבים את הסיפור המשפחתי ביחד

אני מנחה סדנאות כתיבה למשפחות, ומגלה כל פעם מחדש איך אפשר לספר את הסיפור המשפחתי מהמון זוויות. כמו בכל סדנה, כשנותנים תרגיל כתיבה כל משתתף כותב על משהו אחר שתרגיל הכתיבה מעורר בו. אבל מה קורה כשהתרגיל קשור במשפחה? כביכול מאגר סיפורים סגור שחוזר על עצמו? הקסם בסדנאות הכתיבה שתמיד יש מגוון של סיפורים לכתוב עליהם. אם נבקש מבני משפחה לכתוב על טיול משפחתי מהנה - הרי כל אחד יכתוב על הטיול שזכור לו, וביחד אפשר יהיה לחבר את הכל לזיכרון משותף גדול. אם נבקש מבני משפחה לכתוב על חג כלשהו, כל אחד יבחר סיטואציה אחר בחג. אחד הסיפורים המרגשים שקרו לי הוא כשביקשתי ממשתתפים לכתוב על הילדות שלהם. בעל ואישה, בגילאי שבעים פלוס, כתבו כל אחד על חדר ילדותו בדרום אמריקה - כמובן שבערים אחרות כי הם לא הכירו בילדות - וכל אחד כתב על החלון בחדר שלו ועל העיר המיוחדת שנשקפת מהחלון (בלי שתרגיל הכתיבה הזמין לכתוב על החלון). כשהם הקריאו את הסיפורים, התרגשתי לשמוע איך החלונות שלהם משתקפים זה מול זה בלי שתכננו מראש.

אם גם אתם רוצים לכתוב ומעדיפים לעשות את זה בהנחייה ובקבוצה, מוזמנים לבדוק מה חדש בסדנאות הכתיבה שלי ברחבי הארץ ובזום. סדנאות הכתיבה הקרובות

לתרגילי הכתיבה הקשורים לפוסט זה מוזמנים לכתוב לי כאן

להרשמה לניוזלטר שבו מופיעים גם הפוסטים לראשונה וגם תרגילי הכתיבה הכפולים: לכתיבה מאפשרת ולכתיבה לעסקים

מקווה שהפוסט נתן לכם ערך, תמיד שמחה לשמוע מכם - הארות והצעות יתקבלו בברכה

שלכם, שרון

163 צפיות
bottom of page