top of page

לדלג מעל מחסומי כתיבה

עודכן: 27 ביולי 2021

לכל כותב.ת יש מחסומי כתיבה מעת לעת. בפוסט הראשון שלי אני גם מתמודדת עם מחסום הכתיבה וגם מלמדת ארבעה כלים לדילוג מעל המחסום. בין אם עוד לא התחלתם לכתוב או שאתם כותבים מנוסים שעצרו – מוזמנים לקרוא ולהתנסות.


פוסט ראשון. כל כך רציתי לכתוב, ומרוב שרציתי לא כתבתי. מכירים את התחושה שאתם רוצים לכתוב ולא יודעים על מה? מעצור הכתיבה הזה התרחש אצלי דווקא כשרציתי להתחיל ולכתוב את הטקסטים של הניוזלטר הראשון בחיי. יש לי כל כך הרבה מה להעניק בנושאי כתיבה וביטוי – אבל איך אדע מה הכי מעניין אנשים? ההתלבטות הזו שיתקה אותי לחודש. הנחתי את הרצון לכתוב לבלוג ולניוזלטר בצד, וחיכיתי להשראה.

אחרי שיחה עם חברה, פתאום צצה לי המחשבה: למה שלא אכתוב בדיוק על זה? אחד הכלים שעוד רגע אתן לכם כפתרון למחסומי כתיבה, הוא לעמוד מול המחסום ולכתוב בדיוק עליו. מחסומי כתיבה הוא נושא שיכול לעניין הרבה כותבים - הרי יש כל כך הרבה אנשים שלא יוצרים בגלל מחסומים כאלו ואותם אנשים יכולים להיעזר בפתרונות שמשמשים אותי לאורך שנים.

לא משנה אם הסיבה היא שאתם מרגישים שאין לכם מה לכתוב, או שאתם חוששים מהחשיפה שבכתיבה, או כל סיבה אחרת שעוצרת בעדכם – יש כמה כלים פשוטים שאפשר ליישם כדי לשחרר את התקיעות הזו.

בואו נתחיל – ארבע דרכים כדי לדלג מעל מחסום כתיבה

כתיבה על המחסום - כפי שכבר רמזתי, אחד הפתרונות בדילוג מעל מחסום הכתיבה טמון בכתיבה על המחסום עצמו. נסו לכתוב טקסט על כך שאין לכם על מה לכתוב. חשבו על הסיבות לכך שאתם לא כותבים, נסו לחשוב על ההרגשה של העצירה או להיפך – על ההרגשה של ההצלחה בדילוג מעל המחסום.

כתיבת רצף - אפשרות שנייה שאפשר לשלב היא כתיבת רצף – בלי לחשוב בכלל להתחיל לכתוב כל מה שעולה לכם לראש. בין אם ההתחלה היא "אין לי מה לכתוב" או כל התחלה אחרת, פשוט כתבו כל מה שעובר לכם בראש ישר אל הדף או אל המקלדת. תרגול של כתיבה כזו, יכול גם לשחרר מחסומים וגם להפיק פניני כתיבה. אם כותבים ברצף בלי ביקורתיות ובלי עריכות, אפשר לאחר מכן לסמן את המשפטים שמוצאים חן בעיניכם ומתוכן לייצר עוד הרבה טקסטים מעולים.

שיגרת כתיבה - יש הרבה דרכים לכתוב. סופרים רבים מספרים על שגרת עבודה מסודרת עם שעות קבועות והרגלים. כותבים אחרים יוצרים כשההשראה מגיעה או רק כשמתחשק להם. כל אחד צריך למצוא את הדרך הנכונה לו ליצירה. ובכל זאת, כדי להימנע מהמתנה ארוכה לגברת השראה, אפשר לסגל מנהג יומיומי של כתיבה ובכך להניע את גלגלי היצירה. אני מודה שלמרות שאני כותבת כל יום תכנים מסוגים שונים עבורי ועבור הלקוחות שלי, אני לא מתיישבת לכתוב שיר כל יום כפי שאני שואפת לכתוב. המקום שהכי מניע אותי לכתיבה, מחוץ לימי השראה שבאים יש מאין, הן סדנאות הכתיבה. ובכל זאת, מידיי פעם, אני משתדלת לשבת ולכתוב גם ללא קשר לסדנאות או להשראה. מצאו את הדרך הנכונה לכם בסקאלה הזו שבין שגרת כתיבה קבועה לבין כתיבה אקראית.

פתרון עומק – אם יש משהו משמעותי שעוצר אתכם מלכתוב, נסו לעבוד עליו. למשל, אם אתם חוששים מחשיפה - מצאו פתרון לכך. אפשרות אחת היא להגדיר את גבולות החשיפה הנוחים לכם והתנהלות בתוך הגבולות האלו. לחילופין אתם יכולים לעשות בחינה עצמית האם המעצור הזה משרת אתכם או שמא כדאי לכם להתנהל אחרת. בניגוד לכלים הטכניים של כתיבה על המחסום, כתיבה רצף ושגרת כתיבה, בחירה בפתרון עומק באופן לא מפתיע דורשת מאיתנו עבודת עומק. בפתרון זה אולי ניאלץ להתייצב מול החששות שלנו.

זהו, צלחתי את הפוסט הראשון. מקווה שגם אתם. אשמח לקבל משוב.

אני מתכננת לשלוח פעם בשבועיים דיוור עם תוכן שקשור לכתיבה ולביטוי, ולצרף לו באופן בלעדית תרגיל כתיבה כפול. אם אתם קוראים את הפוסט בבלוג באתר ורוצים להירשם לניוזלטר ולקבל גם את תרגילי הכתיבה, מוזמנים להירשם כאן.

מאחלת המשך יצירה וביטוי פוריים לכולנו.

86 צפיות
bottom of page